Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce.
Robert Fulghum
K této myšlence se i my hlásíme. Co chceme, aby děti, až opustí naší školku a vydají se cestou do školy uměly? Ty základní dovednosti najdete zde, ale je toho daleko víc!
Jak jde čas, přibývají další dovednosti, znalosti a rozvíjí se postoje dětí, díky ctnostem, se kterými pracujeme. Velkou oporou jsou nám rodiče, kteří tyto prvky zařazují také do svého rodinného života.
Batoh a co má být v něm
Zabalit si svůj batůžek tak, abych tam měl vše, co potřebuji na procházku.
Tvořím a uklízím po sobě
Učíme děti, že vše, co dělají má tři kroky. První je příprava prostoru, ve kterém budeme pracovat, druhým krokem je tvoření nebo daná činnost a po něm přichází třetí velmi důležitý krok, kterým je úklid prostoru, pomůcek a díla.
Umím se převléct a uklidit si oblečení
Dalším krokem k samostatnosti je převlékání a starost o vlastní oblečení.
Špinavé ruce si umyji
Všechny děti si už samozřejmě umí umýt ruce, ale někdy na to prostě ve víru události zapomínají. A tak jim stále připomínáme, že to je důležité hlavně před jídlem nebo kdykoliv jindy, když máme ruce zrovna špinavé.
Povídám si a dívám se přitom na tebe
Stále se učíme, že když si s někým povídáme, posloucháme ho nebo mu něco podáváme, tak se na něj také díváme. Aby ten druhý věděl, že obracíme svou pozornost právě k němu.
Respekt a vnitřní klid u stolu, pohádky a příběhu
Učíme se vnitřnímu klidu a respektu vůči ostatním, které jsou důležité při různých činnostech, například při jídle či odpočinku.
Poprosím tě a poděkuji ti
Děti velmi dobře dokážou říct, co potřebují nebo chtějí, a my považujeme za důležité, aby se společně s těmito přáními a jejich splněním naučili vyjadřovat i respekt k druhým lidem tím, že je spojí se slovy „prosím“ a „děkuji“.
Jak půjde čas, přibudou nám další dovednosti a my věříme, že postupně se nám s dětmi podaří vystoupat na pomyslnou horu samostatnosti. Děkujeme, že nás i děti v tomto snažení podpoříte.