Pedagogický přístup
Lesní klub V Údolí nabízí alternativu k tradičnímu předškolnímu vzdělávání. Přínos lesního klubu je v celoročním každodenním pobytu v přírodě. Příroda probouzí aktivitu a fantazii, pár větví v lese jednou představují lochnessku, mapu k pokladu a jindy i zázemí k dětskému divadlu. Dalším přínosem je přítomnost dvou dospělých na menší počet dětí – máme tak možnost se dětem věnovat indivuiduálně a umožnit vytvoření vícero menších skupinek dle potřeb a zájmů dětí. Navazujeme na programové pojetí Asociace lesních mateřských školek, která nám také poskytuje legislativní a odborné podklady. Pedagogický plán a jednotlivé programy navazují na roční období a jsou tvořeny tak, aby děti vedly k přirozenému a uctivému mezilidskému vztahu a vztahu mezi člověkem a přírodou. Poměr připravených aktivit udržujeme v rovnováze s iniciativou, která vznikne z vnitřní potřeby dítěte (volná hra). Zásadní většina prožitkového učení probíhá v přírodě, občas k nám zavítají odborníci na nejrůznější okruhy (představení netopýrů, odborné chytání drobného ptactva do sítě, a jiné) a také jezdíme s dětmi za kulturou do divadla.
Sedm principů výchovy je doplněno o 7 ctností a 7 prostředků, se kterými v LK pracujeme.
Principy:
-
Bezpečí
Děti jsou chráněny jasnými společnými pravidly, ve kterých mají oporu pro svobodné navazování vztahů s ostatními. Např. vzdálenost při hře, hlavně mimo zázemí školky, je tzv. na doslech nebo na dohled; heslo “mně se to nelíbí/ne/stop” je jasným signálem k druhému, aby zastavil své jednání.
-
Mezilidské vztahy
Je kladen důraz na dobré vztahy dospělých k dětem i na vztahy mezi dětmi navzájem. a) Úcta ve vzájemných vztazích a respekt: nepoužívám k oslovení hanlivých jmen, dělám legraci, jen když to druhému nevadí b) Přátelství a vzájemná pomoc: Přátelství podněcujeme pomocí příběhů, kde dobrý konec je podmíněn vzájemnou pomocí a přátelstvím. c) Empatie: Pokud jedno dítě nechtěně ublíží druhému, vedeme ho k tomu, aby se samo snažilo vyřešit situaci - útěcha, pofoukání, omluva. Snažíme se, aby si děti všímaly smutku nebo bolesti druhých a pokusily se je řešit.
-
Pravda
K dětem přistupujeme vždy pravdivě. Ukazujeme jim, že pravda, ač je někdy nepříjemná, je pro život důležitá. Dáváme pozor, abychom nezaměnili lež za fantazii. A tím že vytváříme bezpečné prostředí a děti tzv. nevyslýcháme a nesoudíme, předcházíme lhaní ze strachu.
-
Svoboda
Umožňujeme dětem prožít svoji svobodu v bezpečném rámci - např. výběr cíle vycházky, výběr písně, knížky na čtení. Při rozdílných názorech ukazujeme, jak situaci řešit - hlasování, domluva.
-
Odpovědnost
Učíme děti, že činy i slova mají své následky. Pravidla a příběhy děti učí, že mají svoji hlavu, moc věci rozhodovat, zastavit a sdělovat své pocity a názory. A nemusí k tomu používat fyzickou sílu, vztek, lži.
-
Sebedůvěra
Děti vedeme k postupnému získávání důvěry v sebe sama tím, že je učíme samostatnosti. Dokázat se o sebe postarat, případně o druhé dělá dětem radost. Pokud se něco nepovede, díváme se na chybu jako na zdroj učení pro každé dítě i pro celou skupinu.
-
Vztah k přírodě a okolnímu světu
Přírodu poznáváme a pečujeme o ni např. stavbou krmítek pro ptáky. Připravenost jednat ve prospěch přírodního prostředí se děje nejen skrze sběr odpadků při chůzi přírodou, ale i starostí o zvěř, stromy a kytky. Co je nám blízké, čemu rozumíme, toho si víc vážíme a jsme připraveni chránit.
Ctnosti, které u dětí rozvíjíme:
Pracujeme se zážitky, které děti během dne prožijí. Tak pomáháme dětem uvědomit si vlastní kvality a vědomě pracovat na těch slabších. Učíme děti respektu k různosti druhých a oceňování jejich předností. Vedeme je k samostatnosti a vyšší zodpovědnosti.
Rozvoj ctností nám pomáhá nastavovat přirozená pravidla lidskosti v dětské skupině a vést děti k osvojení základních hodnot, na nichž je založena naše společnost.
- Všímavost
- Odvahu
- Trpělivost
- Čestnost
- Přáteskost
- Štědrost
- Laskavost
- Samostatnost
Prostředky, které používáme:
-
Příběhy, pohádky a legendy
Příběhy jsou skvělým pomocníkem při řešení problémů. S dětmi hovoříme o zápletkách, chování a vyústění pohádek, které každý den čteme. Dětem pomocí příběhů rozvíjíme např. empatii, zodpovědnost a pravdomluvnost a ukazujeme, jak se vcítit do druhého a jak mu pomoci (v rámci svých sil).
-
Pravidla!
Jasná, srozumitelná, smysluplná.
-
Hovory
Hovory o dětech s rodiči, hovory s dětmi, narozeninové oslavy, slavnosti s rodiči, brigády s rodiči.
-
Bezpečí
Vytváření bezpečného prostředí.
-
Rovnováha
Rovnováha mezi aktivitami připravenými a nabídnutými průvodci a iniciativou, která vznikne z vnitřní potřeby dítěte (volná hra).
-
Reflexe
Reflexe toho, co se ve školce děje. Rozvíjíme jejich schopnost řešit problémy, což je něco, s čím se pracuje neustále. Děti jsou v průběhu dne vystavovány přirozeně situacím, které musí samy řešit. Tomu pomáháme řízenou reflexí, která probíhá jak v průběhu aktivit, tak na konci každého dne.
-
Soužití
Soužití s místem, kde žijeme a vyrůstáme.
Denní rytmus
- 9.00 Příjezd dětí
- 9.15 Ranní kruh – pozdravení se, zpívání, povídání
- 9.30 Společná výprava na jedno z našich míst: bunkr (lesní přístřešek); balíky; houbové údolí; palouček; horní louka...
- 12.00 Zahájení návratu
- 12.30 Obědová písnička
- 12.35 Oběd. Po obědě společné mytí nádobí a úklid stolů
- 13.00 Klidový program – pohádky, tvůrčí činnost (malé děti spánek)
- 14.00 Venkovní program na zahradě nebo v blízkém okolí – volná hra dětí, hry, povídání, tvoření nebo vyrábění
- 15.30 Závěrečný kruh – vzpomínání na to, co jsme ten den zažili, zvědomování toho, co se děti naučily, co se jim povedlo, jakou ctnost projevily, zpívání a rozloučení
- 15.45 Odpolední svačina
- 16.00 - 16.30 Vyzvedávání dětí